Ostrov Hvar
Hlavní stránka « Popisy - západní část « polostrov Kabal
Polostrov Kabal

Rozsáhlý poloostrov Kabal se nachází v severozápadní části ostrova. Je charakteristický velkou členitostí s mnoha krásnými zátokami. Jeho nejzápadnější bod, mys Kabal (Rt Kabal) míjejí trajekty, když vplouvají do dlouhé Starigradské zátoky, a dál pokračují podél jižního pobřeží poloostrova.

Kabal je dobře dosažitelný ze Starého Gradu buď lodí či člunem, pěšky, na kole či autem. Po moři je přístup k zátokám nejsnazší a není třeba nijak zvlášť popisovat. Pěším turistům a cyklistům vedou na poloostrov Kabal značené stezky ze Starého Gradu. My se zaměříme na pohodlnější cestování autem.

Za samoobsluhou ve Starého Gradu je třeba odbočit vlevo. Úzká silnice pak stoupá do kopce směrem k severozápadu, po levé straně se vypíná vrch Glavica s křížem na vrcholu. Na křižovatce na kopci se odbočuje doleva, stále k severozápadu. Asfaltová silnice končí kousek za osadou Vela Rudina v místě zvaném Vrata, které je začátkem poloostrova Kabal. Odtud je možno navštívit dvě krásné zátoky, Zavalu a Žukovu.

Dál do nitra poloostrova Kabal pokračuje téměř rovná makadamová cesta, autem dobře sjízdná. Z ní pak vedou pěší stezky do jednotlivých zátok. Některé jsou označené, jiné je třeba hledat podle mapy.

Krátce před místem, kde se cesta ostře lomí k západu, odbočuje pěší stezka do zátok v oblasti mysu Smočiguzica (Rt Smočiguzica), tedy nejsevernější části poloostrova i celého ostrova Hvaru. Je třeba vysvětlit, že slovo guzica je nespisovný, trochu vulgární chorvatský výraz pro sedací část lidského těla, takže by se název mysu mohl přeložit jako Namočiprdelka. Tuto oblast však proslavily letecké záběry, které získaly řadu mezinárodních ocenění. Z ptačí perspektivy vytváří dojem prstů lidské ruky, ale rozšířené o několik dalších prstů.

Naším cílem však byla poslední zátoka před mysem Kabal – zátoka Lozna (Uvala Lozna). Tam, kde cesta odbočuje z ostrovního hřbetu a začíná klesat dolů k zátoce, končí "pěkný" makadam a začíná "horší", tedy běžným autem těžko sjízdný. Nezbývá než pokračovat čtvrt hodinky pěšky. Zátoka Lozna je krásná a liduprázdná. Kolem dokola jsou skály, jen vlastní pláž v závěru zátoky tvořena velkými bílými oblázky.

Kromě neporušené přírody je tu ještě jedna zajímavost. Nad západním břehem zátoky vede poměrně široká cesta, kolem níž se povalují zrezivělé ostnaté dráty. Po pár desítkách metrů se dojde k vchodu do bunkru, který byl postaven na tomto strategickém místě po 2. světové válce, v období studené války. Bunkr je volně přístupný, kupodivu čistý a jeho chodbami lze dojít na několik pozorovatelen s překrásným výhledem na ostrov Brač a přilehlé moře. K detailnějšímu prozkoumání je však třeba baterka. Návštěva byla příjemným a překvapivým zpestřením výletu. Informační materiály se o pevnosti nezmiňují, ale místní ji dobře znají.